Când vom avea un oraș mai deschis către bicicliști?

Problema optimizării traficului inclusiv pentru bicicliști nu e deloc actuală, dar exact în clipa în care dă senzația unui subiect epuizat, iese la iveală dându-ne noi palme peste conștiință; conștiința civică că nu întreprindem nimic, conștiința vinovată că cei care ne reprezintă, aleșii locali, nu își fac treaba cum trebuie.

Cine pentru cine reprezintă o problemă: bicicliștii pentru pietoni sau invers?
Ca orice oraș european care se respectă, Cluj Napoca are amenajați câțiva kilometri de pistă pentru bicliști, care, realist vorbind, sunt mai mult de fațadă, o bifă însemnată undeva și la modul direct vorbind, o bătaie de joc la adresa celora care se deplasează pe 2 roți. Pistele există pentru a exercita normele legale, dar sunt departe de tot de a-și exercita importanța practică. Având în vedere lungimea mai mult estetică și deloc utilizabilă, pistele îi alungă pe bicicliști în traficul automobilistic, o adevărată junglă urbană în care șoferii nu au bunul simț și înalta educație de a respecta partenerii de trafic, punându-le, de cele mai multe ori, viața în pericol.
Pe lângă faptul că nu reușesc să acopere procentual o suprafață minimă admisă, pistele pentru bicicliști sunt invadate de pietonii care le “încalecă” fără mari mustrări de conștiință, dar care nu ezită să protesteze ori de câte ori calea le e tăiată de către o biță sau de către mașinile care rămân uitate parcate cu o nesimțire gravă de tot, caz în care semnele de circulație își pierd și cea mai mică valoare – într-un oraș aglomerat lupta pentru un loc de parcare e una dintre cele mai dure.

Ce spun autoritățile?
Adresându-mă unui reprezentant al Poliției Comunitare în privința celor ce parchează cu nesimțire, dânsul a răspuns că o probă foto ar fi suficientă în momentul în care voi merge să depun plângerea la Serviciul de Evidență al Persoanelor și toate sună foarte promițător la prima vedere, numai că declarațiile poliției se bat cap în cap cu declarațiile celor de la SEP, care mi-au spus că probele foto/video nu au valoare în cazul plângerilor, iar soluția ar fi solicitarea unui echipaj de poliție care venind la locul infracțiunii, sesizează problema și iau măsurile corespunzătoare. La întrebarea despre cetățenii iresponsabili care circulă pe arterele destinate bicicliștilor, reprezentanții legii au dat zâmbind din cap, ceea ce mă face trist că educăm un spirit atât de libertin în deplasare, uitând și ignorând că libertatea noastră se termină acolo unde începe libertatea altora.

Da’ până când?!
Nu se știe cu exactitate când pietonii vor deveni mai respectuoși față de ceilalți participanți la trafic, iar șoferii mai responsabili față de ei înșiși și față de modul cum conduc, cert este că în ritm lent, dar sigur, ne supunem riscului ca o problemă stringentă la nivel mental a societății să se transforme într-o obișnuință cu greu de radiat.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s