Evoluție, revoluție sau regres?!

Sondaj_stare_invatamant_romanesc-27880Rândurile care urmează s-au născut din durere, experiență și frustrare. E scris în grabă, cu o tonă de emoții în spate și spălat cu o groază de nervi. Și e despre lupta noastră de zi cu zi ce se dă pentru a intra în Top 500 Universități din lume. Să ne apropiem, măcar în viziunea celor din Shanghai, de marile universități ale lumii. Să ne depășim un pic soarta acceptată de a culege fărâmituri de la masa celor bogați și de a ne mulțumi cu oase, de vreme ce am putea liniștiți să ne apucăm să gătim chiar noi. Sau măcar să încercăm.

Învățământul nostru constă în a produce tocilari. La licență se învață din surse total depășite și învechite, cu informație cu grad de actualizare scăzut sau neadaptat cerințelor pieței. Nu se învață nimic nou, nu se implementează informații, metode, tehnologii, software. Școala nu ajută la nimic. Nu te ajută să îți găsești job și nici nu încearcă să facă asta. Una cer angajatorii, alta oferă școala. Sau mai exact, școala nu oferă nimic.

Cei mai buni sunt cei cu notele mai mari, iar cei cu notele mai mari sunt tocilarii, pentru că sistemul de evaluare e plin de carențe. Ai o carieră de succes în facultate dacă tocești informația pe care mură în gură ți-o dă domnul profesor. Nu educăm abilități, ci impunem cunoștințe. Predăm în stil comunist. Evaluăm în stil comunist. Iar supermarketurile sunt pline de tineri cu studii superioare. Superioare cui?!

Advertisements

3 Responses to Evoluție, revoluție sau regres?!

  1. Sorin Negura says:

    „neadaptat cerințelor pieței.” … Eu vă încurajez să evitați această expresie când vă referiți la educație, evident dacă chiar țineți la educație. Piața se schimbă în fiecare zi, iar educația nu este piață că să fie acordată la cursul valutar la zi sau costul unui baril de petrol, asta deja nu este educație, asta deja e consumerism. Scopul educației trebuie să fie educația: cunoștințe fundamentale, gândire critică și creativitate, dar nu să creăm instrumente pentru consum și fabrici. Vă recomand acest film ca să mă înțelegeți despre ce vorbesc – http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

    • Ion Gnatiuc says:

      Domnule Negura,

      am urmărit cu poftă link-ul pe care l-ați postat. Și încerc să vă înțeleg punctul de vedere.

      Neadaptat cerințelor pieței înseamnă un pic altceva și anume faptul că abilitățile pe care le educă universitățile noastre nu servesc cu nimic absolventului atunci când acesta se angajează pe piața muncii. Când încearcă să se angajeze. Educăm generații capabile să execute, nu să gândească. Să se supună, nu să analizeze. Nu o dată am fost la stagii de practică în instituții care colaborau cu universitatea. Angajații instituției erau cei care ne încurajau să renunțăm la ideea că școala ne-ar fi de folos. Nimic din ce învățăm acolo nu ne ajută la angajare și îi cred pe bună dreptate (la un program de masterat să dictezi cursurile și să vorbești studenților care sunt culori calde și care sunt reci, îmi pare rău!).

      Sunt pentru încurajarea creației, pentru dezvoltarea gândirii. Testele la facultate ar trebui să cuprindă exerciții de creație, de elaborare, de gândire, nu de reproducere. Vin stimații profesori, testează studenții la un test reproductiv, apoi pleacă în vacanță. Nu funcționează lucrurile. De asta se plagiază. De asta suntem generația copy paste.

      E foarte mult de vorbit. E foarte multă frustrare și nervi adunați la mijloc.

      • Stan says:

        Cel mai bun articol/raspuns al tau … in contrapartida cu studentii “protestatari” , pomanagii ce vor sa li se dea…de ce nu fac ei studii platind cu timpul & energia lor economica?!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s