Decizii. Alegeri. Greșeli

Singurul om care vrea să fie schimbat este bebelușul care a făcut pe el.

Când eram mic am spart o farfurie. M-a certat mama, nu m-am mai uitat la televizor o perioadă, am stat ascuns cu nasul în carte și nu am ieșit la joacă cu copiii vecinilor. M-am simțit foarte vinovat că am fost foarte neatent și cu capul în nori încât i-am provocat mamei o pierdere de piesă din bucătărie, cât și un amar pe suflet de mamă de copil neastâmpărat, neascultător și neatent. Sentimentul de vină și de rușine m-a urmărit mult după acea greșeală.

Odată cu trecerea timpului am crescut și eu, dar și numărul de farfurii pe care le-am spart. Numărul de greșeli pe care le-am făcut a început să se restrângă și să aibă loc cu o frecvență mai mică. Și am conștientizat cât de ușor mi-a fost să merg mai departe pentru că am găsit iertare și înțelegere de fiecare dată, învățând în același timp că nu e bine să profiți de rezervorul de iertare, pentru că nu mai revine niciodată la ce a fost.

Piatră cu piatră, evenimentele din viața noastră, fie că sunt bune sau rele, contribuie în timp la ceea ce vrem să fim, la ceea ce vom fi și depinde doar de noi cum se va întâmpla asta și va fi doar vina noastră dacă ceva va funcționa sau nu. Nu vom avea nici un drept să pasăm responsabilitatea în cârca părinților, prietenilor, vecinilor, profesorilor și așa mai departe. Totul în viața noastră depinde de alegerile pe care le facem. Tot timpul îl cheltuim în a lua decizii și a alege din amalgamul de soluții. Oricât de mici nu ne-ar părea anumite lucruri sau evenimente la un moment dat, trebuie tratate cu aceeași seriozitate și atenție. Pentru că buturuga mică răstoarnă carul mare.

Am învățat de-a lungul vieții că greșelile din copilărie sunt multe și dese, dar adunate împreună au un impact mic comparativ cu greșelile pe care le facem atunci când suntem adulți. Greșelile de adult afectează mai multă lume din jur, lasă urme adânci spre deosebire de cele din copilărie care lasă doar amprente, iar efectele lor, spre deosebire de aceastea din urmă, se propagă pe un timp mai îndelungat, uneori până la adânci bătrâneți și nici un munte de regrete nu poate sta în calea lor. Greșelile adulte ale copiilor se tratează mult mai ușor decât greșelile copilărești ale adulților.

Viața se rezumă la alegeri și greșeli. Ca să funcționeze lucrurile, de multe ori nu trebuie să faci bine, ci doar să eviți să faci rău. Oricât de mult nu ne-am ascunde după deget, lucrurile au fost, sunt și vor fi în mâinile noastre și doar scara timpului la care ne raportăm face ca acestea să ne apese mai greu sau să ne întindă o mână de ajutor.

4 Responses to Decizii. Alegeri. Greșeli

  1. Timeea says:

    …impecabil monolog .Ai reusit sa ma faci sa citesc toate paragrafele datorita primei propozitii. :)) Felicitari pentru ceea ce faci, pentru modul in care reusesti sa transpui pe ” o pagina alba” niste ganduri, realitati -as putea spune- cu care ne confruntam la un moment dat in viata….si din care cu siguranta toti avem de invatat 🙂

    • Ion Gnatiuc says:

      Spunea o vorbă înțeleaptă că e mare om cel ce învață din propriile greșeli, dar și mai mare e atunci când învață după greșelile altora.

      Nu am simțit nevoie decât să “share”-uiesc sentimentele și experiențele mele. 🙂

Leave a Reply

